loading...
iman98
iman بازدید : 120 جمعه 07 مهر 1396 نظرات (0)

فیثاغورس ریاضی دانی است که برای همه ما نام آشناست حتی اگر فقط یک بار با هندسه سر و کار داشته باشید نام او م مثلث معروفش را شنیده اید. البته فیثاغورس به چیز دیگری هم معروف است آن هم اینکه او عقیده داشت همه چیز را میتوان به فذمول ریاضی تبدیل کرد. در نتیجه، فیثاغورس برای محاسبه مسائل مختلف معادلات مختلفی پیدا کرد. ولی آیا میدانید نظریه فیثاغورس در مورد موسیقی چیست؟ و آیا میدانید او توانسته بود یک شیوه کوک کردن ساز با معادلات ریاضی اختراع کند؟

ویژگی زیبای فرهنگ یونان باستان این بود که مطالعه علم، هنر، موسیقی و فلسفه حرفه شریف و مهمی محسوب می شد. از این بر روی عجیب نبود که کسی مانند فیثاغورس تمرکزش را بر روی موسیقی بگذارد و سعی کند برای تعریف آن مبانی های ریاضی ارائه دهد.

آموزشگاه موسیقی

به دلیل اینکه چنگ محبوب ترین ساز آن دوره بود، خیلی طبیعی بود که فیثاغورس از چنگ و سازهای زهی دیگر برای خلق مدل های کاری اش استفاده کند که در نهایت هم منجر به چیزی شد که چرخه فیثاغورسی خوانده می شود و در نهایت هم به چرخه پنجم ها تحول یافت.
بر طبق افسانه ها، فیثاغورس یک سیم چنگ را برداشت، آن را به صدا در آورد، آوا و دامنه ارتعاش اش را اندازه گرفت، بعد سیم را از وسط نصف و دوباره اندازه گیری کرد. او تفاوت بین دامنه ارتعاش سیم اول و دوم را اکتاو نامید و سپس اکتاو را به دوازده قسمت مساوی تقسیم کرد. هر نقطه دور دایره به یک نت اختصاص یافت و ارزش هر نت دقیقا معاد ۱/۱۲ اکتاو بالاتر یا پایین تر از نت کناری اش بود.

کلاس آموزش آواز کلاسیک

مشکل چرخه فیثاغورس این بود که او موسیقی دان نبود. حتی با اینکه چرخه از نظر ریاضی درست و یک پیشرفت شگفت انگیز بود، برخی از کوک هایی که او پیشنهاد داد به گوش خوشایند نبودند. ایضا به خاطر گوناگونی اندازه موج های صدا که او (و هر شخص دیگری که دو هزار و پانصد سال پیش می زیست) تخصصی در زمینه اش نداشت، اکتاوهایش زمانی که از نقطه ای آغاز دور می شدند به سرعت از کوک خارج می شدند. برای مثال، یک دوی بالا، که بر مبنای پنجم های درست کوک شده بود، مطمئنا با دو پایین کوک نبود. بخاطر اینکه در آن سیستم در فاصله هر اکتاو جدید کوک کمی تغییر می کرد.
تا دو هزار سال بعد، موسیقی دان و نظریه پردازها همزمان بر روی معتدل کردن این چرخه کار کردند. آن ها دوازده نقطه و شکل کلی را نگه داشتند، اما برخی از پنجم های درست که بر مبنای مدل فیثاغورس بود را طوری تنظیم کردند که چرخه ای خلق کنند که برای موسیقی دان ها و شنوندگان موسیقی خوشایند تر باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • KSC
  • طراحی فروشگاه اینترنتی
  • خرید VPS
  • خدمات مجالس
  • karo.studio
  • karo studio
  • karo
  • استودیو کارو
  • کارو استودیو
  • کارو
  • آموزشگاه ویولن در تهران
  • آموزشگاه ساز ویولن
  • آموزشگاه موسیقی ویولن
  • آموزشگاه موسیقی ویولن تهران
  • آموزشگاه موسیقی ویولن در تهران
  • آموزشگاه موسیقی ساز ویولن
  • بهترین آموزشگاه ویولن
  • بهترین آموزشگاه موسیقی ساز ویولن
  • ویولن
  • اجاره ماشین در تهران
  • کرایه ماشین در تهران
  • رنت ماشین در تهران
  • بهترین آموزشگاه موسیقی محدوده زعفرانیه
  • بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران
  • بهترین آموزشگاه موسیقی
  • آموزشگاه موسیقی
  • آموزشگاه موسیقی گیتار
  • بهترین آموزشگاه گیتار
  • آموزشگاه گیتار
  • بهترین آموزشگاه موسیقی گیتار
  • بهترین آموزشگاه گیتار
  • آموزشگاه پیانو
  • بهترین آموزشگاه موسیقی پیانو
  • بهترین آموزشگاه پیانو
  • بهترین آموزشگاه موسیقی محدوده زعفرانیه
  • بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران
  • بهترین آموزشگاه موسیقی
  • آموزشگاه موسیقی
  • آموزشگاه پیانو
  • آموزشگاه موسیقی ساز پیانو
  • بهترین آموزشگاه پیانو
  • خدمات مجالس در تهران
  • تشریفات عروسی در تهران
  • تشریفات مجالس در تهران
  • قیمت روز خودروی شما
  • دانلود سریال جدید
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 249
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 90
  • باردید دیروز : 5
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 203
  • بازدید ماه : 513
  • بازدید سال : 4,304
  • بازدید کلی : 21,784